maandag 27 april 2015

Dag 16 & 17: Bahia Honda State Park & Everglades

Sorry voor het ontbreken van ons blog van gisteren. We zijn nu vaker onderweg en hoewel we het bloggen leuk vinden, hebben we soms gewoon even geen puf meer. Vandaar dat het bericht van vandaag 2 dagen omsluit.

Eergister was het wakker worden en afscheid nemen van Key West. We hebben het ontzettend naar ons zin gehad de afgelopen 2 dagen en kijken met plezier terug. Onze volgende halte zou Bahia Honda State Park worden. Eén van de mooiste stranden volgens ons. De entree van het strand was 9 dollar en naast de zeer mooie stranden konden we vanaf daar op de verlaten brug komen. Tenminste het beginstuk.. De rest is verboden toegang vanwege instortingsgevaar. Deze brug is een voormalig spoorwegbrug die sinds 1972 niet meer in gebruik is. Vanaf deze plek kan je over het water kijken. Echt een super mooi uitzicht!

Na deze korte tussenstop zijn we doorgereden naar het volgende hotel in een leuk haventje genaamd "Marina Del Mar" op Key Largo. Op zich redelijk netjes, beetje ouderwets, maar met een groot zwembad. Het sfeertje die er hangt is typisch voor een haventje. Erg gezellig!

Onze zoektocht naar een eettent leidde ons naar een Sushi restaurant genaamd Sushi Nami. Vanaf de weg ziet het er verwaarloosd uit, maar de referenties op Yelp maakten ons nieuwsgierig genoeg om naar binnen te gaan. Eenmaal binnen zag het er toch wel gezellig uit! Een vriendelijke gastvrouw wees ons naar onze plek waarna we een blik werpten in de menukaart. "Het is niet zoals bij ons he" zei ik tegen Ananda. "Even vragen". Een aantal items op de lijst waren rolls, maar je kon ook per 1 bestellen of samengestelde borden. Wij kozen zelf onze rolls en dachten dat we redelijk weinig hadden besteld gezien onze honger. "Wauw. Best veel he" was echter onze reactie toen ze een 'schip' met sushi op tafel schoof. Het was echt heerlijk! Ik vond dit beter dan wat wij gewend zijn van - volgens ons één van de betere sushi restaurants in Amsterdam - Sumo! De sushi was super vers, betaalbaar, veel en leuk gepresenteerd met een schip als bord! Na deze heerlijke ervaring zochten wij nog heel even het zwembad op waarna we ons bed indoken voor de volgende dag.

Next stop Everglades!! Hoofddoel? Alligators! We reden over de 41 en zagen de aanbieders van airboattours verschijnen. We stopten bij Osceola Pathers Small Airboat tours. Het was daar zo rustig dat we alleen waren met de gids. Hij zei dat we 10 minuten moesten wachten. Binnen bij de airco of buiten. "Oh and by the way there is an alligator at the end of the dock. You can see it if you want to.." Tuurlijk wilden we dat! We liepen naar buiten, maar zagen niks. In de veronderstelling dat hij weg was leunde ik op de railing om het moeras te bekijken. Na 10 seconden kreeg ik het gevoel dat iets mij in de gaten hield.. jahoor daar was hij! Twee ogen staarden mij aan op nog geen 2 meter afstand vlak onder de stijger! Slik. Op dat moment kwam de gids naar buiten. We gaan!

Hij zei op dat moment niet veel. Een paar korte mededelingen zoals losse spullen goed vasthouden en je kan eventueel een koptelefoon op voor het geluid, was alles. We waren los en na 3 meter gaf hij in één keer vol gas! Wauw dit is snel! 40 miles/h (64 km/u). We scheurden over het riet zonder er ook maar iets van te voelen. De gids vertelde ons dat dit een boot was met een automotor, maar ze zijn er ook met vliegtuigmotoren die 80 tot 130 km/u kunnen halen (even omgerekend). Het was verder een hele soepele rit. We maakten een korte tussenstop op een eiland dat vroeger door indianen werd bewoond. Nu is het een eilandje voor toeristen waar je vanaf de stijgers alligators en vogels kunt spotten.  Helaas voor ons waren wij aan het eind van het droge seizoen waardoor het water te ondiep was voor grote alligators. Er was er wel gelukkig één met jongen. We liepen er nog bijna voorbij. Die beesten kunnen echt goed verstopt zitten! Op de terugweg zijn we ook nog over een alligator heen gevaren! Maar volgens de gids doet dat ze niet pijn en worden ze enkel even onder water gedrukt.

Zoek de alligator! :)

Eenmaal terug mochten we nog een baby alligator vasthouden. Super leuk!
Gelukkig worden ze later wel vrij gelaten en worden er geen handtasjes van gemaakt.

Eén tip alleen.. In het droge seizoen is het wellicht beter om de tours aan de zuidkant van de weg te pakken. Die hebben namelijk meer begroeiing en diepere rivieren. De kans is daar waarschijnlijk groter dat je alligators ziet.

Onderweg zijn we langs een bezoekerscentrum gereden. Hier lag een kanaal vol met alligators. Even de moeite waard dus.

Omdat we het niet af konden leren wilden we kijken of er een trail was die we konden lopen, maar aangezien de auto vol met spullen zat besloten we die maar een paar honderd meter te verkennen. Naast de trail lagen twee grote alligators te zonnen. En we konden ze tot op 5 meter naderen. Toen één van de alligators plotseling wel heel actief werd en zelfs begon te grommen, besloten we dat de auto inderdaad niet veilig stond en zijn we puur uit angst voor het kwijtraken van de spullen (en niet vanwege een boze alligator natuurlijk) richting onze spullen gelopen.

We zijn inmiddels in Napels. Tot morgen!

1. Haha leuk geschreven, ik had ook gemaakt dat ik wegkwam, als zo'n alligator gaat grommen! Gaaf he de Everglades! Moet je echt gezien hebben als je in Florida bent!
    Leuk verslag weer, veel plezier verder!

2. Wat een leuke dagen! En spannend zeg, zo'n alligator dichtbij. Lijkt me echt prachtig, de Everglades en de Keys.

3. Leuk verslag weer but please stay safe!

4. Weer 2 super dagen! Sushi ziet er heerlijk uit en de Everglades zijn idd ook gaaf om te zien! Veel plezier in Napels!

5. Lig ik dan om 3 uur ' s nachts jullie blog te lezen. Wat een onwijs gave dagen hebben jullie weer achter de rug. Ik heb serieus heimwee naar Florida, de zon en de fun!!! Geniet er maar lekker van

6. Wat een leuke dagen! Heel veel plezier en geniet er volop van!

7. Geweldige dagen, veel gezien en gedaan. Die sushi ziet er fanatisch uit! Een blog bijhouden kost inderdaad heel veel tijd, logisch dat je er soms niet aan toe komt.

8. Ja, een reisverslag bijhouden gaat elke dag best wel veel tijd in zitten, maar blijft hoe dan ook leuk om te doen. Bahia Honda State Park lijkt ons echt heel leuk om te doen, wie weet gaat dat dit jaar nog wel gebeuren ;-)

En zo'n grommende en blazende alligator, daar weten we alles van...

9. Zo mooi hè de everglades.
    Weer heerlijke dagen gehad en ja in het bloggen gaat veel tijd zitten.
    En het lijkt dat de tijd in Florida veel sneller gaat :)

10. Jullie hebben er weer spannende dagen van gemaakt, maar wel weer veel gezien. Het is ook zo divers in Florida, dat je geheel verschillende dagen achter elkaar kunt beleven. Veel plezier in Naples, voor mij ook een favoriet, zoveel prachtige huizen...

Enjoy!!

11. Weer superdag, Bahia Honda State Park is zeker fraai!
    Wat zijn jullie lekker aan het genieten !!

12. Wat een heerlijke dagen, logisch dat je dan geen tijd hebt om te bloggen...
    Ik snap heel goed dat het zeer belangrijk is om heel goed op je spullen te passen...die in de auto liggen, die heel goed op slot zit!! :)