vrijdag 7 oktober 2016

Dag 13 & 14: voorbereidingen voor orkaan Matthew

Gisterochtend (woensdag) waren we bezig om het filmpje van het vorige blogbericht af te maken toen we opgeschrikt werden door het geluid van een NL-alert op onze mobiels. Blijkbaar zijn onze mobiels ook hier in de USA verbonden met het alarmsysteem.

We hebben meteen actie ondernomen door contact te zoeken met Tui. We zouden namelijk vrijdagavond om 20:30 uur terugvliegen naar Amsterdam vanuit Sanford. Volgens het lokale nieuws zou de orkaan vrijdag hier op z'n sterkst zijn. We moesten dus de afweging maken óf we zoeken een hotel in Sanford óf we kijken of we langer in Windsor Hills kunnen blijven. We besloten het af te laten hangen van de berichtgeving van Tui. Helaas heeft Tui ons hierin teleurgesteld. We hebben gisteren om info gevraagd via de chat, maar hier werden we niets wijzer. We hebben vervolgens gebeld, waarbij we 50 minuten in de wacht hebben gestaan om vervolgens weer afgescheept te worden met de boodschap dat we de website in de gaten moeten houden, want de vlucht zou nog gewoon doorgaan. Een duur grapje zonder resultaat. We konden ook niet omgeboekt worden naar de vlucht van maandag, want die was al vol. Ondertussen hadden we al bericht van de eigenaren van de townhome gekregen dat we hier tot maandag mogen blijven zitten als het nodig is.

We zaten dus in een dilemma: gaan we een dag eerder weg en een paar nachten in een hotel zitten dichterbij het vliegveld of blijven we hier met het risico dat de vlucht toch doorgaat en we de weg niet op kunnen en onze vlucht missen waardoor we een nieuwe vlucht moeten betalen?

Het leek ons gewoon niet mogelijk dat de vlucht door zou gaan, maar je twijfelt toch als Tui totaal geen informatie geeft en volhoudt dat de vlucht gewoon doorgaat. De hotels bleken allemaal al volgeboekt dus we hadden geen keus dan in Windsor Hills te blijven. Nou laten we nog maar van het laatste dagje mooi weer genieten, dachten we. We zijn nog naar de Vineland Outlets geweest. Hier zijn we nog goed geslaagd bij de GAP. Hierna zijn we nog even doorgereden naar Mall at Millennia voor een korte stop bij de MAC store en ja.. omdat we er toch al waren ook maar weer de Cheesecake Factory. In het restaurant gingen er constant verschillende mobieltjes af met noodmeldingen en tv-programma's en radiozenders werden constant onderbroken voor noodberichten en waarschuwingen.

Wat was het druk op de terugweg! Er stond een gigantische file op de I-4 en zelfs op de sluiproutes - die wij namen - was het erg druk. Iedereen was voorzorgsmaatregelen aan het nemen. Zo wij dus ook, door alvast de tank vol te gooien.

Het water spatte omhoog

Diezelfde avond nog zagen we op Facebook en de nieuwszenders dat Sanford het vliegveld sluit vanaf donderdagmiddag tot en met vrijdag. Dus weer even de website van Tui gecheckt.. Nee hoor de vlucht zou nog gewoon doorgaan! Pff nou we zien het morgenochtend wel, dachten we. Eerst slapen!

Vanochtend (donderdag) hebben we meteen weer Tui gecheckt en nog steeds zou de vlucht doorgaan. Heel knap als het vliegveld gesloten is! Een paar uur later bleek toch dat de vlucht met 18 uur uitgesteld wordt. Kon ook niet anders, maar wat een slechte informatievoorziening van Tui.

Ondertussen hebben we nog contact gehad met andere Floridagangers over hun plannen en wat handige tips. We zijn richting de Publix gegaan om extra water en houdbaar eten te halen. Daarna nog even naar de Dollar Tree voor kaarsen en een aansteker. Het was super druk bij de Dollar Tree en de schappen met noodzakelijke spullen raakten al aardig leeg!

Het regent al de hele dag. Soms zachtjes en soms typische stortbuien. We hebben vanavond maar een salade van de Publix genuttigd.

Dan de huidige situatie. Het is nu 11 PM en we volgen het nieuws regelmatig. Er geldt nu een mandatory curfew in Orange county. We mogen daar dus niet meer de weg op. Deze geldt tot zaterdagochtend vroeg. Ze nemen dit heel serieus. De orkaan lijkt iets te zijn afgeweken waardoor wij waarschijnlijk iets minder wind krijgen dan eerst werd voorspelt. Maar dat moet nog blijken natuurlijk! Over een paar uur zullen we het weten. We zitten in ieder geval veilig in Windsor Hills en slapen vannacht voor de zekerheid in de gang waar geen ramen zijn. Onze mobiels zullen meldingen geven mocht er iets aan de hand zijn. Het hangt even af van een mogelijke stroomuitval of we morgen een nieuw bericht kunnen plaatsen. Dus tot het volgende bericht!

1. Tui heeft ook voor jullie deze vakantie al aardig wat steken laten vallen. Heen al een flinke vertraging en nu in deze situatie ook al geen informatie😡 Zou er zeker iets mee doen als jullie weer thuis zijn. Wij hebben al een schadeclaim uit staan betreffende de grote vertraging, waar jullie op de heenreis ook mee te maken hebben gehad. Vwb Matthew, hier in NL lezen wij dat zowel Sanford als Orlando AirPort beiden de gehele vrijdag gesloten blijven en dat ze zaterdag na het puinruimen weer open zullen gaan.
    Pas goed op jezelf en sterkte!💨

2. Jeetje alweer een heel avontuur!!
    Ja hier had je niet op gerekend natuurlijk hoop dat het allemaal een beetje meevalt.
    Zag inderdaad op wat blogs dat de supermarkten gewoon helemaal leeg waren
    Succes daar..

3. Ja en weer die Tui
    Hou ons op de hoogte want we leven met jullie mee
    Wij hebben het zelf ook al eens meegemaakt dus we weten hoe jullie je eigen voelt
    Sterkte en we lezen het wel

4. TUI moet zich schamen met jullie zeg, wat een ballentent!!`
    Hopelijk hebben jullie een beetje geslapen !!

5. Jeetje zeg, wat superslecht van TUI! Denk als ik er zou zitten, in mijn uppie altijd, en geen info zou krijgen ik echt radeloos zou zijn. Alhoewel, red me altijd wel, dan ook wel. Maar toch.
    Heel veel sterkte, hopelijk gaat het allemaal goed! Wel fijn dat jullie in de villa kunnen blijven.

6. Slecht van TUI zeg. Fijn dat jullie in de townhome konden blijven.
    Wat ik er nu van mee heb gekregen valt het rond Orlando mee met de wind.

7. Echt een service van nul komma nul bij Tui, zou een volgende keer lekker met een andere maatschappij gaan! Gelukkig kunnen jullie morgen terug en mochten jullie in de townhome blijven, dat is wel service! Raar einde van een mooie vakantie, dat vergeet je niet snel, die hurricane, ook weer mee gemaakt!

8. jemig zeg wat een service van TUI .. NOT hopelijk word vanaf nu de terug weg toch wat beter dan de rest