vrijdag 24 april 2015

Dag 13 & 14: weg naar de Keys

Eergisteren was het inpakken en richting de keys. Onze eerste stop Fort Lauderdale zou een rustpunt worden voor onze reis naar het zuiden. Net toen we weggingen kwam de buurman naar buiten. "Hey! Where are you from?" Klonk het. Het was echt een super aardige man! Hij vertelde ons over de omgeving, wat er te doen was en ook een beetje over de geschiedenis. Je kon zien dat de man een echte levensgenieter was. Toen Ananda heel even naar binnen liep nam hij me mee naar een boom met vruchten in de tuin van de buren. "They are not home and they are also just leaving them hanging till they rot...". Ik vroeg hem of de gele vruchten aan die boom soms eetbaar waren. "Yes and they are delicious!". Zei hij terwijl hij er 2 van de boom plukte. Hij nam een hap en waarschuwde mij voor de pit in het midden. "Go ahead, try it". "Wow nice" was mijn reactie. Het smaakte een beetje naar perzik. Hij vertelde dat het een japanse pruim was. Ze groeien hier willekeurig en de meeste mensen weten niet eens dat ze eetbaar zijn. Jammer dat we al weggaan, anders had ik zeker nog even met de man doorgepraat.

Het valt ons op dat de mensen in Orlando en omgeving  zeer vriendelijk en vooral open zijn en dan heb ik het niet over horeca personeel maar willekeurige mensen op straat! Met die gedachten en met een goed gevoel reden wij van het huisje weg. We hebben hier echt een top tijd gehad. Het huisje was schoon, groot en alle spullen inclusief haardroger waren aanwezig! Aanrader!

We reden via de 192 de tolweg op. Een lange maar rustige weg richting het zuiden richting Fort Lauderdale en Miami. Een korte stop gemaakt op een plaza. Plaza's in Amerika kun je zien als een grote parkeerplaats in het midden van de weg met een gebouw en een pompstation. Super handig natuurlijk, want zo hoef je als passagier de weg niet over te steken of sterker nog zoals je vaak in Nederland ziet, ze hoeven niet 2 tankstations neer te zetten.. Enige nadeel is links invoegen. In het gebouw zijn verder WC's, Wifi, tenminste 2 snack ketens zoals Dunkin Donuts en Subway en een winkeltje.

We waren aangekomen bij het hotel Snooze. Eenmaal in onze kamer schrokken wij. Dat het klein was wisten wij, maar wat een gore bende! Het sprei zat onder de vlekken (de gedachte alleen al) en de vloer was smerig. Ook op de handdoeken zaten vlekken en tot overmaat van ramp vonden we ook nog haren tegen de douchemuur! Voor de prijs die wij betaalden (175 dollar) verwacht je toch tenminste een nette kamer! Wat een domper. Vooral omdat wij juist hier tot rust wilden komen voor de volgende fase in onze reis. Dit verhaal wordt nog vervolgd.

Die avond zijn wij nog even over de boulevard van Fort Lauderdale gelopen. Het was inmiddels aangenaam weer (de zon was weg) en wij waren wanhopig op zoek naar een plek om onze tussenstop ervaring te herstellen. Op hoop van zegen liepen win het restaurant Bubba Gump binnen. Een restaurant dat als thema Forest Gump heeft. Erg leuke inrichting in ieder geval en het eten zag er lekker uit! Hier hadden wij dus geen spijt van. Het eten was echt voortreffelijk. Ananda had zalm met verse groentes en rijst en ik had tilapia met aardappelpuree. Het maakte onze hele dag weer goed! Ik kan deze plek aan iedereen aanraden.

De volgende ochtend zijn we enigszins bang voor onze volgende slaapplek maar zo vroeg mogelijk weggegaan. Next stop Homestead! Een plaatsje dat bekend staat om de gigantische fruitteelt. De route was snel genoeg uitgestippeld. Het leek simpel. Drie afslagen op de snelweg en we zouden op de tolweg richting het zuiden uitkomen. Hadden we dat maar wat beter uitgestippeld! Die afslagen waren 5 baans klaverbladen met elke ingewikkelde vorm van een knooppunt die je maar kunt verzinnen... Na 1 keer verkeerd en meerdere keren op het laatste moment goed gereden te zijn hadden we het door... volg de borden en vertrouw NIET alleen op je navigatie. Zet de navigatie aan om te kijken welke snelweg je moet hebben..

Helaas hebben we we vanwege de tijd moeten besluiten om Homestead over te slaan. We kozen ervoor om direct door te rijden naar islamorada. We passeerden de Everglades en geleidelijk veranderde het landschap van dichte moerassen naar open, maar ondiepe meren. Het eerste Eiland was Key Largo waar het lot even een loopje nam. Het olie lampje ging branden.... en je weet wat dit betekent met een huurauto! Bellen... na 15 minuten in de wacht te hebben gestaan kregen we te horen dat we eigenlijk de auto moesten omwisselen... Nee hè.. Voor een olielampje? Er was natuurlijk geen plek in de buurt waar we de auto konden omwisselen. Maar gelukkig vertelden ze ons na wat aandringen dat we naar een garage moesten (gelukkig langs onze route). Daar zouden ze ons meteen helpen.. Niet dus... de garage had nog een openstaande rekening waardoor wij vooruit moesten betalen en er was een wachttijd van een uur. Wij weer bellen en gevraagd of we het gewoon zelf konden doen. Ja dat mocht nu dan bij uitzondering.. Het heeft wat tijd en belminuten gekost, maar we konden weer vrolijk verder!

Gelukkig verliep de rest van de reis voorspoedig en we kwamen veilig aan bij Islamorada waar je bij Morada bay beach cafe heerlijk kon eten op het strand met een mooi uitzicht over het water.

Op z'n dooie gemakt passeerde een leguaan ons op een paar meter.. Wow, weer eens wat anders dan een hagedis!

Hierna vervolgenden wij onze reis naar onze volgende korte tussenstop Robbie's Marina. Een mooie tussenstop met een haventje waar je Tarpons kon voeren. Wat zijn die vissen gigantisch groot! Het zit er ook vol met pelikanen. Erg leuk!

Eindpunt Key West! Redelijk moe van de reis kwamen we aan. Wat een opluchting! De kamer is schoon en er is een lekker zwembadje en een goede douche! We hebben even snel een hamburgertje bij Wendy's gegeten en zijn vervolgens op ons gemak door Duval street gelopen. Wat een geweldige sfeer! Het is opvallend hoe alles hier op z'n gemak gaat. Echt een hele andere cultuur en die hitte..... wow. onderweg terug kwamen we plotseling in een optocht terecht. Dit bleek een optocht om de onafhankelijkheid van de Conch Republic te vieren. De Conch Republiek is een bijnaam voor de keys en de onafhankelijkheid is symbolisch.

We gaan vandaag snorkelen!
Morgen meer over Key west!

1. Jeetje wat balen van het hotel in fort lauderdale.
    Ik moet zeggen dat als je uit een villa komt de hotels meestal tegenvallen.
    Dan mis je de ruimte,maar vies is erger.
    En wat gaaf is het café van islamorade hè zon mooi uitzicht daar.
    Geniet ze lekker op de keys

2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

3. Balen zeg van het hotel in Fort Lauderdale :(, maar jullie zitten nu op de Keys. Ik ben heel benieuwd en volg jullie verslag met veel plezier. Hebben jullie de tarpons zelf ook nog gevoerd?
    Genieten maar!

4. Wat balen van dat hotel! En oh die 5 baans wegen met klaverbladen, de horror... Heerlijke stek zitten jullie nu, geniet er van!

5. Jammer van het hotel, weer een ervaring rijker ;)
    Flinke trip was het maar jullie hebben gelukkig Islamorada niet overgeslagen.
    Vandaag snorkelen, ben benieuwd, veel plezier!

6. Zonsondergang op Mallory Square is een aanrader...kleinste kroegje even meepikken en als jullie het leuk vinden een travo-show meepakken...tis genieten! Wij zien er alweer naar uit!! Have Fun!!

7. verevelend als je zo'n slecht hotel treft. Goed dat jullie voor alle leuke dingen op Islamorada gekozen hebben. Homestead stelt nl niets voor, het enige leuke is "Robert was here", daar kan je op terugweg altijd nog een lekkere shake of sommatie halen.

8. Heel veel plezier op de keys, wij hebben er echt genoten. Prachtige zonsondergang. Wij gaan jullie straks vanuit Nederland volgen hoor. Groetjes

9. Jammer van het hotel maar jullie zijn in eder geval een ervaring rijker. Het levert altijd weer leuke reisverhalen op, juist de wat mindere ervaringen kunnen heel vermakelijke gespreksstof opleveren. Hoe dan ook Enjoy this adventure sweeties!

10. Zeker jammer dat dat hotel vies was, soms zitten er inderdaad wat mindere tussen, maar die in Key West maakt een hoop goed lees ik! En Key West is zo gaaf, inderdaad bij de zonsondergang zijn hoor bij Mallory square, daar wordt een hele happening van gemaakt. Gaat er iemand op een conck blazen een soor fluit en dan gaat onder luid applaus de zon onder . Leuk om een keer mee te maken! Veel plezier daar!